Perusjuttuja äänittämiseen

Äänet ovat yhtä oleellinen osa elokuvaa kuin kuvakin. Ääni, puhumattakaan musiikista, luo tunnelmaa, välittää informaatiota ja kertoo tarinaa. Hyvä äänitys on tärkeää jo sen varmistamiseksi, että katsoja saisi näyttelijöiden puheesta selvää. Lisäksi jos ääniraidalla ei ole ylimääräisiä häiriöääniä, on sitä helpompi käsitellä jälkityövaiheessa. Mutta mitä välineitä äänityksessä tarvitaan ja millä pääsee alkuun? Se selviää tästä jutusta.

Tarvikkeet

Kameraan liitettävä mikrofoni

  • Kannattaa aluksi hankkia suoraan kameraan liitettävä suuntamikrofoni. Kameroiden omat mikrofonit eivät ole kovin laadukkaita, ja ne tallentavat herkästi myös kameran käsittelyääniä. Suuntamikrofonissa on se hyvä puoli, että se ottaa ääniä suoraan edestäpäin ja vähemmän sivuilta. Näin esimerkiksi puhetta äänittäessä nauhalle tulee vähemmän ympäristön ääniä kuin sellaisella mikrofonilla, joka nauhoittaa tasaisesti joka puolelta.  

Puomi + mikrofoni

Puomimikrofoni kuvauksissa
  • Kameran päällä olevalla mikrofonilla ei kuitenkaan usein saada nauhoitettua näyttelijöiden puhetta tarpeeksi läheltä, ja mukaan tulee liikaa taustaääniä. Jos mahdollista, olisi hyvä käyttää puomiin laitettavaa suuntamikrofonia ja pitää sitä mahdollisimman lähellä keskustelijoita (kuitenkin niin, että mikrofoni ei vahingossa näy kuvassa). Puomimikrofonissa on viisi osaa: puomi, mikrofonin pidike (shotgun), mikrofoni, pidikkeen päälle laitettava suoja eli ”zeppeliini” ja tuulisuoja. Lisäksi mikrofonin ja äänentallentimen väliin laitetaan XLR-kaapeli. Puomia kannattaa käsitellä varovasti, sillä mikrofoni ottaa herkästi käsittelyääniä ja kolahduksia. 
XLR-kaapeli

Tallennin

Zoom-tallennin
  • Äänen tallentaminen kameraan on yleensä hankalaa, sillä äänen säätäminen kamerassa on vaikeaa samalla, kun kuvaa. Äänet kannattaakin tallentaa erilliselle äänentallentimelle, kuten Zoom:ille. Zoom-tallentimia on erilaisia malleja, ja ne vaihtelevat käytettävyyden ja mahdollisten ääniraitojen mukaan. Mikrofoni kytketään tallentimeen XLR-piuhalla, ja uudemmissa malleissa on mahdollista kytkeä useampi mikrofoni samaan tallentimeen. Ammattiäänittäjät käyttävät äänitykseen erillisiä miksereitä, joihin saa useita mikrofoneja kiinni, ja äänen tasojen säätäminen on helpompaa. Zoom-tallentimet sopivat kuitenkin vallan hyvin elokuvantekoon, ja ne ovat suhteellisen edullisia verrattuna isompiin kenttämiksereihin.

Nappimikrofoni

Langaton nappimikrofonipari
  • Näyttelijöille on mahdollista laittaa myös langattomat nappimikrofonit, jolloin ääni saadaan tallennettua helposti myös silloin, kun näyttelijät liikkuvat tai kuva on laajempi, jolloin puomimikrofonia on mahdotonta saada riittävän lähelle puhujia. Täältä saat vinkit nappimikrofonin piilottamiseen näyttelijän vaatteisiin niin, että katsoja ei huomaa sitä (englanniksi).

Ohjeita äänittäjälle

  • KUUNTELE ääniä aina kuulokkeilla! Kannattaa hankkia hyvät kuulokkeet, jotta kuulet mahdolliset häiriöäänet hyvin. Vaikka äänet kuulostaisivat hyvältä ilman kuulokkeita ja ääni näyttäisi menevän sopivalla tasolla sisään tallentimeen, saattaa mikrofonissa tai johdossa olla jotain häiriötä, mikä saattaa aiheuttaa kohinaa tai äänen pätkimistä.  
  • Hyvä äänen taso on noin -12db, ei kauheasti sen alle. Äänen taso voi hetkellisesti käydä -6db:ssä, mutta täytyy ehdottomasti varoa, ettei se mene 0db:seen, silloin ääni menee särölle, eikä sitä voi käyttää.
  • Hanki kaikkiin mikrofoneihin erilliset pitkäkarvaiset tuulisuojat, ilman niitä on mahdotonta äänittää tuulisella ilmalla. 
  • Laita mikrofoni tarpeeksi lähelle puhujaa. Keskustele kuvaajan kanssa, mikä olisi hyvä paikka mikrofonille niin, että se olisi mahdollisimman lähellä puhujia, mutta ei näy kuvassa. 
  • Taustameluun on syytä kiinnittää huomiota ja kuvata mahdollisimman rauhallisessa paikassa. Dialogia ei kannata äänittää esimerkiksi vilkkaan tien vieressä, jossa jylistelee rekkoja ohi (ellei se sisälly käsikirjoitukseen).  
  • Sisällä tikittävästä kellosta kannattaa ottaa patterit pois kuvauksen ajaksi. Jos kuvaukset tapahtuvat keittiössä, voi kuunnella jääkaapin ja pakastimen ääniä; ovatko ne häiritsevän kovia ja pitäisikö jopa katkaista niistä virrat kuvausten ajaksi.  
  • Kahvilassa pyydä taustamusiikkia pois kuvausten ajaksi, sillä keskustelua on mahdotonta leikata, jos taustalla kuuluu musiikkia. Kappale vaihtuu ottojen välillä ja puheen taustalla on täten aina eri kohta musiikista. Useimmissa kahviloissa saa musiikin pois kuvausten ajaksi, kun pyytää kohteliaasti. Muista myös ilmoittaa, kun olette lopettaneet kuvaukset, jotta kahvilanpitäjä tietää laittaa musiikin takaisin päälle. 
  • Muista aina nauhoittaa ainakin pari minuuttia kuvauspaikan taustaääntä ilman puhetta. Tämä on tärkeää siksi, että jokaisessa paikassa, oli se kuinka hiljainen tahansa, on oma äänimaisemansa. Kun ääntä leikataan, on hyvä olla olemassa puhdasta taustaääntä juuri kyseisestä kuvauspaikasta, jotta ääni saadaan leikattua mahdollisimman saumattomasti.  Ilmoita selkeällä äänellä muulle kuvausryhmälle, että aiot nauhoittaa taustaääntä. Komento ”hiljaisuus, ääni käy!” kertoo muille, että nauhoitus alkaa. Lopuksi voit huutaa ”kiitos!”, että työryhmäläiset tietävät, että äänitys on ohi. 
  • Ennen äänittämistä kannattaa ottaa klaffi, eli vaikka lyödä kädet yhteen kuuluvasti niin, että ääni kuuluu mikrofonissa ja näkyy kameralle. Klaffin avulla kuva ja ääni yhdistetään leikkausohjelmassa. Kannattaa myös huolehtia, että kamera nauhoittaa jonkinlaista apuääntä, näin kuva ja ääni on helpompaa yhdistää. Kuvan ja äänen yhdistämisestä eli synkkaamisesta löytyy Kelaamosta myös perusteellinen ohjevideo.