Seikkailujen saari

Seikkailujen saari -animaatioelokuva

Animaatioelokuva kertoo kolmesta seikkailijasta, jotka joutuvat autiolle saarelle. Elokuva on tehty osana Valveen elokuvakoulun ANIMOI -animaatioleiriä 2022.

Ohjaus, käsikirjoitus, kuvaus, animointi, editointi, musiikki, äänet: Kasper Mäkelä, Risto Tanska ja Aleksi Törmänen
Kesto: 1:59 minuuttia
Vuosi: 2022
Tuotanto: Valveen elokuvakoulu

TEHTÄVÄ – MITÄ KUULUU?

Aihe: animaatioelokuvan äänimaailma, äänisuunnittelu, pisteääni, tilaääni, dialogi
Tarvikkeet: Televisio tai videotykki, kynä ja paperia.
Jatkotehtävä: Mahdollisuus nauhoittaa ääntä esimerkiksi puhelimen tai pädin ääninauhurilla.

Kuunnellaan

Laittakaa videotykin tai television ruutu mustaksi (mute) ja toistakaa Seikkailujen saari -animaatioelokuva ensin ilman kuvaa, vain ääniraitaa kuunnellen. Mitä kuulette? Voitte kirjata muistiin erilaisia ääniä.

Kuuntelun jälkeen käydään läpi, mitä ääniä kuulimme. Jokainen voi kertoa esimerkiksi yhden kuulemansa äänen. Kuinka paljon erilaisia ääniä löysimme yhteensä? Mitä eroa äänillä on toisiinsa nähden?

Kuvitellaan

Jakautukaa pareihin tai pienryhmiin. Keskustelkaa pienryhmässä mitä arvelette, että elokuvassa tapahtui. Halutessanne voitte kuunnella ääniraidan vielä uudestaan muistin virkistykseksi. Kuuntelun jälkeen ryhmillä on viisi minuuttia aikaa keksiä elokuvalle tarina. Tämän jälkeen tarinat kerrotaan vuorotellen koko ryhmälle.

*Vinkki: tehtävän voi tehdä myös piirustustehtävänä. Piirrä jokin äänen perusteella kuvittelemasi tapahtuma elokuvasta.

Katsotaan

Lopuksi elokuva katsotaan uudestaan kuvan kanssa. Mitä elokuvassa tapahtui? Poikkesivatko kuvittelemanne tarinat nyt nähdyn elokuvan tapahtumista? Miten? Mitkä äänet auttoivat elokuvan tapahtumien ymmärtämistä? Miksi?

Jatkotehtävä: Tehdään itse

Kokeilkaa tuottaa erilaisia elokuvan tarinaan sopivia ääniä itse. Aluksi oppilaat voivat ehdottaa erilaisia ääniä, ja voitte harjoitella kunkin äänen tuottamista yhdessä: kaikki suhisevat kuin tuuli, kaikki naputtavat sormilla askelten äänet pulpetin kanteen, kaikki karjahtavat kuin dinosaurus… Äänten tuottaminen alkaa ja loppuu aina hiljaisuuteen.

Kokeilun jälkeen voitte jakaa roolit elokuvan äänimaailman tuottamiseksi. Pohtikaa mitä erilaisia ääniä elokuva tarvitsee. Äänet voi jakaa esimerkiksi tilaääniin (viidakon äänimaisema, tuulen suhina jne.), pisteääniin (askeleet, lentokoneen ääni, dinosaurusten äänet jne.) ja dialogiin (puhe).

Harjoitelkaa ääniraidan tuottaminen orkesterinomaisesti kuvan tapahtumia seuraten. Halutessanne opettaja tai yksi oppilaista voi toimia kapellimestarina. Kun olette valmiit, äänittäkää ääniraita esimerkiksi puhelimen tai pädin ääninauhurilla ja kuunnelkaa sitten samanaikaisesti kuvan kanssa. Missä onnistuitte erityisen hyvin?

Tehtävät on laatinut Koulukino

Lisätietoa

Lukekaa lisää ja katsokaa näytteitä elokuvan äänimaailmasta KAVI:n elokuvapolulla:
https://elokuvapolku.kavi.fi/alapolku/aanimaailma/

Vinkkejä fiktioelokuvan äänittämiseen löydät Kelaamon artikkelista Perusjuttuja äänittämiseen

Elokuva ja oppimateriaali ovat osa kansallista Koulujen elokuvaviikkoa, jonka toteutuksesta vastaa Oulun lastenkulttuurikeskuksessa toimiva Valveen elokuvakoulu yhteistyössä monien elokuvakasvatusalan toimijoiden kanssa. Koulukino on mukana yhteistyössä. Elokuvaviikkoa ovat rahoittaneet opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Oulun kaupunki.